Veel gestelde vragen
Heb je een vraag? Hieronder vind je de antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen over de ontwikkeling van een nieuwe leefomgeving. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Ja! Zwarte Waterzone wordt een plek voor iedereen: bewoners, ondernemers en bezoekers. In de gebiedsvisie staat dat we de uiterwaarden en kades op veel plekken openbaar toegankelijk maken, zodat je lekker langs het water kunt wandelen en zitten. In het stedenbouwkundig ontwikkelplan leggen we uit hoe we dat doen.
Je kunt hier straks huren en kopen. Er komen appartementen en woningen. De prijzen lopen uiteen. Je kunt hier een sociale huurwoning vinden, er komt vrijesectorhuur, middeldure koop en koop in het dure segment. Echt voor elk wat wils. In het stedenbouwkundig ontwikkelplan gaan we hier dieper op in.
Zwolle groeit. Er zijn te weinig woningen voor de huidige inwoners. Om zo veel mogelijk mensen een fijne woonplek te bieden, wordt er hoger gebouwd. Het fijne is dat er hierdoor meer ruimte ontstaat voor groen.
Beide gebieden liggen aan de rand van Holtenbroek. Met de andere ontwikkelaars kijken we samen hoe we dit qua bereikbaarheid en parkeren het best kunnen oppakken.
Op basis van de feedback tijdens de inloopavonden en gesprekken met de gemeente hebben we het plan deels aangepast. Zo zijn er meer doorkijkjes naar het water gemaakt en is het appartementengebouw iets verlaagd. We houden rekening met de privacy van de bewoners in de omgeving. Voordat het nieuwe plan naar de gemeenteraad gaat, presenteren we - waarschijnlijk in een webinar - het nieuwe plan.
Stil betekent niet dat er niets gebeurt. Op de achtergrond hebben we hard gewerkt aan de optimalisatie van het stedenbouwkundig ontwikkelplan. Bij deze optimalisatie is de feedback van de inloopavonden in december 2019 meegenomen en zijn we met de opmerkingen van de gemeente aan de slag gegaan.
De gemeente heeft samen met de initiatiefnemers in een eerder stadium de gebiedsvisie Zwarte Waterzone opgesteld. De gemeenteraad heeft deze gebiedsvisie begin 2019 vastgesteld. Nu de ontwikkelaars de plannen verder uitwerken, heeft de gemeente vooral een sturende en toetsende rol: past de uitwerking binnen de gebiedsvisie, het gemeentelijk beleid en wettelijke regels? Wordt het participatieproces op een goede manier doorlopen? Waar nodig stuurt de gemeente bij. Als het stedenbouwkundig ontwikkelplan klaar is, leggen we dit voor aan de gemeenteraad van Zwolle ter besluitvorming. Ook in het vervolgproces blijft de gemeente betrokken.
Vanaf 2018 zijn we al in gesprek met omwonenden, stakeholders en andere belanghebbenden, onder meer tijdens Oeverateliers en 1-op-1-gesprekken. Dat doen we om de kracht van het gebied te ontdekken en om de behoeftes van alle omwonenden, belanghebbenden en toekomstige gebruikers in kaart te brengen. Daar is een gebiedsvisie uit voortgekomen. In januari 2019 keurde de gemeenteraad onze gebiedsvisie voor Zwarte Waterzone goed.
Dat was voor ons het startsein om de plannen verder uit te werken in een stedenbouwkundig ontwikkelplan. In december 2019 organiseerden we meerdere Oeverateliers en inloopavonden. Aanwezigen gaven hun feedback. De input van de inloopavond én aanvullende verbeteringen verwerken we op dit moment, zodat we binnenkort het resultaat met je kunnen delen. We willen dit via een webinar doen.
Ja. Er komen de aankomende jaren nog meerdere informatieavonden, over verschillende onderwerpen. In verband met corona organiseren we waarschijnlijk een online avond over het stedenbouwkundig ontwikkelplan in de vorm van een webinar. Als jij je inschrijft voor de nieuwsbrief onderaan de pagina, krijg je hiervoor een uitnodiging.
De gebiedsvisie van de Zwarte Waterzone is in januari 2019 door de gemeenteraad van Zwolle vastgesteld. Die visie wordt nu uitgewerkt in een stedenbouwkundig ontwikkelplan. Dat plan gaat in de eerste helft van 2021 naar de gemeenteraad van Zwolle. Voordat het zover is, worden alle geïnteresseerden en belanghebbenden daarover geïnformeerd.
De visie wordt uitgewerkt in een stedenbouwkundig ontwikkelplan. Dit plan gaat naar de gemeenteraad voor akkoord. Als de gemeenteraad instemt, moeten we een nieuw bestemmingsplan maken. Ook het bestemmingsplan gaat weer voor besluitvorming naar de gemeenteraad. Als alle seinen op groen staan, verleent de gemeente de omgevingsvergunning, zodat de ontwikkelaar kan starten met de bouw.
Onderaan elke pagina op deze website kun je je e-mailadres achterlaten. We houden je via e-mailnieuwsbrieven op de hoogte over de ontwikkelingen van dit nieuwbouwproject
Ga naar onze contactpagina om contact met ons op te nemen.
Onderaan elke pagina op deze website kun je je e-mailadres achterlaten. We houden je via e-mailnieuwsbrieven op de hoogte over de ontwikkelingen van dit nieuwbouwproject.
Op dit moment is dit nog niet aan te geven, omdat dit van vele factoren afhankelijk is. Als hier duidelijkheid over is dan wordt dit kenbaar gemaakt.
Het proces om geothermie te krijgen in de wijk Holterbroek is een project van de gemeente en op dit moment zijn er nog erg veel onduidelijkheden. Wij onderzoeken vanuit onze ontwikkeling de komende periode wat de mogelijkheden zijn om eventueel te participeren op van geothermie om daarna een keuze te maken wat voor het project en vanuit duurzaamheid de beste oplossing is.
In de bestemmingsplanprocedure wordt inzichtelijk gemaakt waar woningen komen. Hieruit kan op hoofdlijn duidelijk worden waar, welke woning typen komen. Na vaststelling van het bestemmingsplan worden de te bebouwen vlakken, dus vlakken waar woningen komen, uitgewerkt en wordt duidelijk waar, welk type woning komt.
Er komt geen knarrenhof, maar gevarieerd programma conform het beleid van de gemeente.
Dit is nog niet bekend. Wel wordt een groot deel van de woningen appartement. In een appartement zijn alle woonfuncties op één laag aanwezig.
Deze worden bekend gemaakt, zodra de verkoopvoorbereiding start.
In het verleden hebben wij inderdaad gecommuniceerd de intentie te hebben om de inwoners van Holtenbroek gelegenheid te geven zich als eerst in te schrijven op nieuwbouwprojecten in het gebied. Deze intentie wordt nader besproken met de gemeente, omdat wij in beginsel ook op een eerlijke manier woningen willen toewijzen (voor eenieder gelijke kansen). Ook dient dit nog op juridische houdbaarheid te worden getoetst.
In het ontwikkelplan is per gebouw opgenomen hoeveel bouwlagen er worden gebouwd. Het ontwikkelplan kunt u hier vinden.
Dit behoort zeker tot de mogelijkheden. Er zijn overigens in het ontwikkelplan duidelijke 3D beelden gemaakt, waarmee een goed beeld van de hoogte kan worden ervaren.
De plattegronden en ontwerpen worden in de verkoopfase duidelijk gecommuniceerd.
Een aantal woningen zal worden opgeleverd met tuinen. Het overgrote deel van de woningen wordt uitgevoerd als appartement en krijgt aldus een balkon.
Dit is helaas niet mogelijk, omdat er in een appartementen gebouw altijd delen van het gebouw zijn (zoals de gangen) die gezamenlijk eigendom zijn. Voor het gezamenlijk eigendom dient een vereniging van eigenaren te worden opgericht.
In de gebiedsvisie staat hoe wij de toekomst van Zwarte Waterzone voor ons zien. Het vertelt het verhaal van de toekomst in hoofdlijnen. Deze gebiedsvisie is gemaakt door de gemeente Zwolle en de ontwikkelaars. Dat deden we samen met omwonenden, belanghebbenden en mogelijk toekomstige gebruikers. De gebiedsvisie voor de Zwarte Waterzone is in januari 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. Het vervolg is het stedenbouwkundig ontwikkelplan, dat is de verdere uitwerking van deze visie.
De gebiedsvisie wordt in het stedenbouwkundig ontwikkelplan uitgewerkt. In dit plan staat welke woningen, gebouwen en voorzieningen er komen en waar we deze willen bouwen. Ook staat in dit plan wat deze ontwikkeling betekent voor verkeer, natuur, parkeren en openbare ruimte. Het stedenbouwkundig ontwikkelplan is gemaakt met de toekomstige gebruikers in gedachten, in relatie tot de omgeving. Ook de gemeentelijke beleidsdoelstellingen zijn hierin meegenomen, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatadaptatie, energie en natuurinclusief bouwen. Het stedenbouwkundige ontwikkelplan is in december 2021 vastgesteld.
In het gebied worden meerdere plekken gemaakt waar verblijft kan worden. Voor jongeren wordt hier ook specifiek naar gekeken en welke effecten dit kan hebben op de omgeving.
Het idee is om de garage te gebruiken als waterbuffer (bij uitzonderlijk hoog water kan de garage dan als waterbuffer dienen). Houden jullie er rekening mee dat de bewoner(s) hun auto dan niet kunnen verzekeren?
Wij zijn in overleg met de gemeente, provincie, waterschap en Rijkswaterstaat over de waterveiligheid. Hierin wordt ook verkend of de parkeergarage onder kan gaan lopen in extreme situatie en welke consequenties dit dan heeft voor zowel het gebouw, maar vooral ook voor de gebruikers en de veiligheid. Als hier op termijn meer informatie over beschikbaar is, wordt dit uiteraard gecommuniceerd.
Parkeerplaatsen voor fietsen zijn opgenomen in het plan. Dit kan zowel op het parkeerdek zijn als ook in de parkeergarage. Dit is afhankelijk van de nadere uitwerkingen.
De camperplaats komt vooralsnog niet terug in het plan.
De Palestrinaweg is nu al druk en smal. Als het plan over de Palestrinaweg wordt ontsloten, dan moet de Palestrinaweg aangepast worden. Vooral ook voor de verkeersveiligheid (vooral ‘s ochtends en ’s middags zijn er veel ouders die met hun kinderen naar en van school fietsen).
De effecten van de ontwikkeling op de mobiliteit is een onderzoek wat nodig is voor de onderbouwing van het bestemmingsplan. In overleg met de gemeente worden deze onderzoeken uitgevoerd en beoordeeld, zodat vooraf duidelijk of er maatregelen nodig zijn en wat deze dan zullen zijn.
Met Zwarte Waterzone hopen we de stad met zo’n 280 woningen te verrijken. Bijzonder is dat de woon- en leefomgeving op 8 minuten van de Zwolse binnenstad ligt, maar wel het gevoel van buitenzijn geeft. Je kunt hier langs de groene oevers wandelen en vanuit de wijk genieten van verrassende doorkijkjes naar het water. Op diverse plekken komen gezellige horeca, werkplekken en is er ruimte om leuke dingen te doen. De variatie aan huizen is groot en datzelfde geldt voor iedereen die hier woont, werkt en de plek bezoekt. Hier vinden mensen met allerlei verschillende achtergronden elkaar. Met deze transformatie krijgt Zwolle er een uniek leefgebied bij waar mensen zich snel thuis voelen.
De gebiedsvisie van de Zwarte Waterzone is in januari 2019 door de gemeenteraad Zwolle vastgesteld. Die visie is uitgewerkt in een stedenbouwkundig ontwikkelplan dat eind 2021 is vastgesteld door de gemeenteraad van Zwolle. Bij de planvorming rond deze ontwikkeling is en wordt de omgeving betrokken via diverse bijeenkomsten. In het najaar van 2022 wordt het Beeldkwaliteitsplan afgerond. Naar verwachting is het Bestemmingsplan eind 2022/begin 2023 gereed.
De Zwarte Waterzone wordt een plek voor iedereen: bewoners, ondernemers en bezoekers. In de gebiedsvisie staat dat we de uiterwaarden en kades op veel plekken openbaar toegankelijk maken, zodat u lekker langs het water kunt wandelen en zitten. In het stedenbouwkundig ontwikkelplan leggen we uit hoe we dat doen.
In de Zwarte Waterzone komen ongeveer 280 woningen, zowel koop als huur. Er komen appartementen en woningen met tuin of terras. De prijzen lopen uiteen. U kunt hier een sociale huurwoning vinden, er komt vrijesectorhuur, middeldure koop en koop in het dure segment.
Van de verouderde industrie- en recreatiehavens aan de groene rand van Holtenbroek willen we een sfeervolle plek maken waar iedereen geniet van wonen, werken en recreëren. Met horeca, werkplekken en ruimte om leuke dingen te doen op diverse plekken.
Het voormalig Industriegebied, Triferto en de Botermanhaven aan de rand van de binnenstad wordt een nieuwe plek voor werken en vrijetijdsbesteding. In de toekomst gaan mensen hier misschien wel een hapje eten aan de kade, varen, overnachten in het hotel of werken.
In de Zwarte Waterzone komt in de toekomst een nieuwe jachthaven, passend bij de toekomst van de recreatievaart in Zwolle. Het duurt nog een poos voordat deze jachthaven er is. De jachthaven krijgt nagenoeg hetzelfde aantal ligplaatsen. De plannen voor de inrichting moeten nog gemaakt worden, dit gebeurt te zijner tijd met de eigenaar/exploitant en alle huurders van de jachthaven. Wilt u in de toekomst ook met ons meedenken over de invulling van de jachthaven? Geef het door via het contactformulier, dan houden we u op de hoogte.
Buitendijks bouwen wil zeggen dat je niet beschermd bent door een waterkering, zoals een dijk. Buitendijks wonen is niet nieuw in Zwolle. Zo is er aan de overkant van de Zwarte Waterzone, in Stadshagen, al buitendijks gebouwd. Omdat het gebied buiten de dijk ligt, wordt het een bijzonder voorbeeld van bouwen en inrichten op een manier die past bij de veranderingen van het klimaat en de invloeden van het water.
In de gebiedsvisie staat dat we de ambitie hebben om van Zwarte Waterzone een icoonproject te maken op het gebied van klimaatadaptatie en waterrobuust inrichten door buitendijks te bouwen. De verandering moet zorgen voor een kwaliteitsverbetering. Van grotendeels stenig kademilieu naar woon- en leefomgeving met groene bereikbare oevers!
Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de natuurwaarden in het gebied. We kijken hoe deze ontwikkeling hierin past of dat we juist iets extra’s kunnen toevoegen aan de natuur. De uitkomst van dit onderzoek staat in het stedenbouwkundig ontwikkelplan.
De natuurwaarden van het gebied worden in kaart gebracht, maar ook de bedreigde en niet-bedreigde diersoorten. In eerste instantie is het behoud van de natuurwaarden het wettelijk uitgangspunt. Het is echter juist onze ambitie om de natuurwaarden in het gebied te versterken, in relatie tot de omgeving, zoals het Zwarte Water en het wijkgroen.
In het gebied komt appartementengebouwen en eengezinswoningen. Door hoogbouw kunnen we ervoor zorgen dat het gebied zo groen mogelijk wordt.
De eerste versie van het stedenbouwkundig ontwikkelplan bespraken we met omwonenden en andere betrokkenen in 2019. Naar aanleiding van die gesprekken wordt de hoogte van een gebouw aangepast.
Op beide ontwikkellocaties moeten we voldoen aan de geldende parkeernormen van de gemeente. Parkeren wordt opgelost binnen de ontwikkellocaties. Voor verkeer en parkeren doen we momenteel nog aanvullende onderzoeken. Daarnaast kijken we naar innovatieve manieren om de auto’s in het gebied te verminderen. Een mobiliteitshub is een optie. Als alle onderzoeken zijn afgerond, kijken we hoe het parkeren in Zwarte Waterzone precies wordt geregeld.